Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Antons Gepanzerte Panzergrenadierkompanie
YLVAs Forum > YLVA - Spel > Spel: Målning / Modellering / Konvertering > GothCon - Projekt
Anton
Det blir en kort presentation från mig just nu eftersom allting är ganska vagt än så länge och jag råkar befinna mig på landet. Klart är i alla fall att jag ska bygga ett kompani tyskar i halvbandare och att det ska finnas PzIV i listan.

Bakgrund
Jag har alltid gillat halvbandare. Det är dessutom kul att spela mekaniserat eftersom man får en bra blandning av anfall och försvar och sällan riskerar att snöa in på statiskt spel som man kan göra med infanteri.

Historiskt saknar jag en del info fortfarande. Kompaniet ska baseras på 26. Panzerdivision i Italien 1944. Jag ska köpa någon bra bok i ämnet men har hittills misslyckats (om någon sitter på Franz Kurowskis Battleground Italy är jag intresserad av att köpa eller låna, jag har försökt beställa den på två ställen hittills men den är tydligen slut hos förlaget). Mer bakgrundsmaterial kommer i vilket fall som helst längre fram i projektet.

Listan
Väldigt lite är bestämt än så länge. Det ska förstås vara två plutoner Gep. PzGren. och som sagt ska det finnas PzIV. Jag har redan en del andra supportenheter som fanns i samma armé, så jag kan pröva mig fram lite. Jag har också möjlighet att spela en Tigerlista baserat på 508:e tunga pansaravdelningen (med listan för 505:e i Hammer & Sickle) och kan då använda Gep. PzGren som support innan jag har fått upp dem i kompanistyrka.

Tidsplan
Behöver ingen ännu, men det kan tänkas att det behövs längre fram när målet blir mer specifikt (t.ex. om det visar sig att det blir 1750LW på GothCon).
Per Pirat
Vet inte om det kan vara intressant men hitta den här att låna via Libris.
Silversixx
Tufft projekt!

Tur att jag var på väg att tipsa om en bok som du redan söker. Jag råkade Salofiera din text.
Det finns en annan bok som Mogge bland annat äger (och Birger Hanning) som är en ren OoB-bok för hela Italienska fronten (och lite runtom såklart) för tyskarna 1944.
Jag ska kolla med honom.
Anton
QUOTE (Per Pirat @ 2009-07-14 08:09 ) *
Vet inte om det kan vara intressant men hitta den här att låna via Libris.

Inte riktigt rätt område, men tack ändå.

QUOTE (Silversixx @ 2009-07-14 11:17 ) *
Tufft projekt!

Tur att jag var på väg att tipsa om en bok som du redan söker. Jag råkade Salofiera din text.
Det finns en annan bok som Mogge bland annat äger (och Birger Hanning) som är en ren OoB-bok för hela Italienska fronten (och lite runtom såklart) för tyskarna 1944.
Jag ska kolla med honom.

Gör gärna det.
Chairman
Har en bok nerpackad i nån flyttlåda som jag har för mig beskriver alla tyska pansar divisioner, i grova drag iallafall, ska se om jag hittar den efter flytten... Påminn mig efter den 5 Augusti...
Anton
Första uppdateringen. Tyvärr har jag inte riktigt kommit igång med projektet på grund av massa skräp med hus, trädgård och jobb som måste fixas.

Jakten på bakgrunden fortgår men jag har inte kommit över något bra. Granström? Det är nu efter 5 augusti.

Alltihop är förstås noggrant planerat av mig för att projektet ska räcka hela vägen fram till GothCon.

Första enheten blir Panzer IVH. Nästan klara som ni ser.

Pansargrenadjärer står på tur.

Sen var det ju tänkt att de här amerikanerna skulle vara klara innan jag började.

Nåja. Det är fortfarande gott om tid. Men nästa gång ska jag ha en färdig enhet och helst lite mer historia att visa upp.
Anton
Dags för en uppdatering. Den här gången blir det trefärgscamo i fem steg. Jag är inte någon fan av airbrushat camo eftersom den rena finishen får mig att tänka hockeymask så det är pensel som gäller.

Längst till vänster är grundfärgen, som är Iyanden Darksun, borstat över Khemri Brown. Andra vagnen har gröna ränder borstade i Orkhide Shade. Tredje har även bruna fläckar i Scorched Brown. Vagn fyra har fått en wash av Devlan Mud. Sista steget är en ganska lätt borstning med Vallejo Bonewhite (motsv. Bleached Bone).

Research och historia får vänta tills jag får upp intresset för FoW lite mer igen. Nu går det på sparlåga tills vidare.
deathbullar
riktigt najs!
Anton
Redan min tur igen? Ägnar mig mest åt annat just nu, men på grund av det här projektet blir det i alla fall lite FoW målat. Fördelen med det är att jag kommer att ha några plutoner färdiga nästa gång jag går in i en FoW-period och vill spela med armén så fort som möjligt.

P4H-plutonen är klar, med undantag för enhetsmarkeringar. De får vänta tills jag gör historieläxan och kollar upp vad de ska ha.

Härnäst är det dags att ta itu med en Gep. PzG-pluton. Vet inte riktigt hur jag ska måla infanteriet bara, skulle vilja göra något som inte är samma som mina Grenadiers men samtidigt ska det ju vara rätt. Hermann Göring Division körde visst med kamo ett tag men frågan är om det finns belägg för något sådant med 26. Panzerdivision -44?
Mortarion
Ser snyggt ut. Finns det möjlighet till bilder från någon annan vinkel?
Anton
Men då syns det ju att jag bara har målat halva! ohmy.gif

Ska försöka komma ihåg det, men inte just nu.
Silversixx
Häftigt Anton!
Angående uniformerna så kan du nog komma undan med att mixa lite uniformstyper.
Mortarion
En uppdatering från Anton, som pga mig blev lite försenad.

Dags för lite halvbandare till pansargrenadjärerna. Ursäkta den otyska uppställningen, men jag ville visa lite olika vinklar.

Jag har också funderat lite på vad det ska vara för färg på enhetsmarkeringarna. Jag har inte kollat upp vad som är historiskt korrekt ännu men röda siffror är snyggast. Någon som har åsikter eller kunskap? Det är alltså pansargrenadjärer ur 26. Panzerdivision i början av 1944.

Nästa steg blir nog att pilla på lite gubbar som ska sitta i halvbandarna. Ska se om jag lyckas hitta på något kul där som skiljer dem visuellt från grenadjärerna jag redan har utan att det blir fel.
Per Pirat
Tycker det ser bra ut, blir det några nebelwerfers? Är de som att måla Epic?
Iztvan
Eftersom de är för Italien, så är det väl goda nyheter att två Italienböcker verkar vara på G! :-)
Anton
QUOTE (Per Pirat @ 2009-11-02 11:17 ) *
Tycker det ser bra ut, blir det några nebelwerfers? Är de som att måla Epic?

Det blir Panzerwerfers, Nebelwerfers har jag redan till infanteriet. Riktigt som att måla Epic är det inte, säg halvvägs mellan Epic och 40k. Fast skalan har många av Epics fördelar, som möjligheten att måla stora arméer på rimlig tid.

QUOTE (Iztvan @ 2009-11-04 15:59 ) *
Eftersom de är för Italien, så är det väl goda nyheter att två Italienböcker verkar vara på G! :-)

Visst är det. smile.gif
Anton
Ã…terigen lite sen uppdatering, denna gång på grund av mig. Helger brukar inte innebära så mycket tid framför skärmen för min del så har jag inte fixat en uppdatering i förväg blir det lätt att det hinner bli måndag.

Det har inte hänt jättemycket tyvärr och jag önskar att det berodde på att jag hade fokuserat på andra projekt, men jag har helt enkelt inte målat så mycket alls. Jag känner dock att jag börjar bli lite mer sugen på den här armén igen så det kan hända att det tar fart på allvar snart om bara posten levererar ett paket från Maelstrom någon gång. Hörde något om Royal Mail-strejk ...

Nu har jag i alla fall basat upp lite Panzergrenadieren. Tänkte testa lite terränganpassad basning, här med likadana stenmurar som jag byggt som terrängbitar för ett tag sedan (en mursektion är också med i bakgrunden på bilden).

För övrigt var jag i Berlin förra helgen och fick med mig närmare 2 m järnvägsräls i TT-skala för 4 euro. Tänkte bygga en banvall modell diff/LoS-block.
Mortarion
Ser snyggt ut. Lite mer avancerade baser gör väldigt stor skillnad.
Anton
Tänkte grunda ovanstående enhet svart idag och lyckades tappa dem i stenläggningen. Inte vackert.

Ã… andra sidan har onda Steffo lurat mig att beställa resten av armén.

Status är därmed följande:

Gepanzerte Panzergrenadier HQ och AT: köpt
Gepanzerte Panzergrenadier Platoon: halvbandare målade, gubbar byggda (och tappade och lagade)
Gepanzerte Panzergrenadier Platoon: beställt
Gepanzerte Mortar Platoon (2): köpt
Sd Kfz 251/16 Flamm (2): beställt
Panzerspäh Platoon (3 Puma): beställt
Armoured Rocket Launcher Battery (3 Panzerwerfer 42): beställt
Panzer Platoon (4 PIVH): målade
Anton
Första enheten pansargrenadjärer är nu klar.

Nu får det nog bli HQ och halvbandare med granatkastare.
deathbullar
redigt snyggt! thumb.gif
Steffo
QUOTE (Anton @ 2009-12-18 15:21 ) *
Ã… andra sidan har onda Steffo lurat mig att beställa resten av armén.

laugh.gif Mission accomplished!
Infanterigubbarna ser väldigt bra ut, gillar de starka highlightsen.
Mortarion
Riktigt snyggt! Både målningen av infanteristerna och baserna.
Anton
Nu börjar det ta fart lite grann. Först ut den här gången är ett par uppsuttna granatkastare med chef och observer:

Tyvärr är jag dum i huvudet och har glömt köpa halvbandare till chefen, så den får komma till senare.

Sedan är det HQ. Kompanichef, 2inC och Panzerschreck med var sin Sdkfz 251/1:

Nu börjar det ju bli lite figurer så det kunde väl vara på sin plats med ett klassfoto:

Allt jag har hemma är målat. Beställde resten av armén -- Panzerwerfers, en combat platoon till, pumor, halvbandare med eldkastare -- från Maelstrom 28/12, men de har inte kommit ännu. Skulle vara surt om det blev stopp nu när jag har motivationen bara för att grejerna inte kommer.

Ingenting har enhetsmarkeringar ännu. Vill hitta mer bakgrundsinformation först. Jag läste nyss en bok om Anzio och upptäckte att 26. PD var i reserv nästan hela tiden, så jag kan behöva byta division. Jag har nu Kurowskis Battleground Italy på väg i posten också (700 jävla spänn sad.gif) så jag hoppas kunna bestämma mig ganska snart. I värsta fall får jag invänta Battlefronts kampanjböcker om Italien.

Nu är jag lite sugen att spela armén på GothCon också. Jag målar en 1750LW-lista men det ska inte vara några problem att bygga om den till 1500MW. PIVH med Shürzen åker väl ut i så fall men jag har massa annat att välja på i skåpet.
Steffo
Heja! Nu händer det lite. Jag är lite kluven ang. dina extrema highlights i vitt. Jag hade nog valt en ton gult i de men samtidigt svårt att säga utan att ha sett gubbarna live.

Ska du sätta någon grönska eller nät på vagnarna?
Anton
Det kan tänkas att det kommer lite grönska på dem senare, men det måste bli efter enhetsmarkeringarna. Har tänkt experimentera med lite seafoam och om det blir bra så kör jag nog på det.

Highlightsen ser väldigt vita ut i förstoring och med blixt, i själva verket är de inte vita men visst är de ljusa. Kommer till ett spelbord nära dig så fort jag har två combat platoons. smile.gif
Mortarion
Grymt snyggt! Jag tror att highlightsen kommer att funka bra på spelbordet.
Anton
Hurra! Fick äntligen avin för min beställning idag, bara en månads leveranstid. dry.gif

Nu 'ävlar. It is ON, Steffo. evilgrin.gif
Steffo
QUOTE (Anton @ 2010-01-28 13:14 ) *
Hurra! Fick äntligen avin för min beställning idag, bara en månads leveranstid. dry.gif

Nu 'ävlar. It is ON, Steffo. evilgrin.gif

Fick resten av min beställning idag också, bara två veckor efter beställning så nu har jag hela armén. Dessutom skickade de jäkla langarna med en crocodile och Von der Heydte-blister gratis. Första dosen gratis...
Anton
Dags för en rejäl uppdatering. Tre nya plutoner är målade den här gången.

Min andra pluton Gepanzerte. Med de här killarna är listan numera spelbar. Bilderna har blivit lite suddiga till höger men det står Aprilia på skylten om någon undrar.

Panzerspäh med pumor.

Min nya favoritbil Sdkfz 251/16D Flamm. En öppen halvbandare med sidomonterade eldkastare, gigantiska oskyddade bränsletankar och besättning med dödskallegasmasker. Är det tyskar eller orker?

Nu återstår bara ett batteri Panzerwerfer 42 innan jag är klar med min ursprungligen planerade 1750 LW-lista. Men det behövs ett par andra enheter till GothCon (1500 MW) eftersom ett par enheter jag har inte passar in där.

Jag har också kommit en bit med bakgrunden. För den som är intresserad har jag samlat en del info i en tråd på 15mm.se. Inte helt oväntat har jag även stött på en del andra enheter jag borde ha på grund av detta, men vi får se hur långt jag drar det här projektet.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2018 Invision Power Services, Inc.